søndag 20. oktober 2013

Eple- og Mandelcupcakes



Jeg er sikkert litt sent ute når det kommer til eplesesongen, men jeg ser det henger epler på trærne enda. Epler er jo godt året rundt,  men nå er kanskje noen så heldige å ha det  i hagen, eller naboens hage for den saks skyld. Norske epler er å få tak i uansett og de passer perfekt i denne oppskriften. 

Det er godt med noe syrlig til noe søtt og syrligheten får man fra både eplene og kremosten i frostingen. Mandlene gir en ekstra god smak i cupcakesene, men også litt crunch, noe i alle fall jeg synes er veldig godt. 

Eple- og Mandelcupcakes
(12 store cupcakes)

  • 150 g mykt smør
  • 150 g sukker
  • 3  små eller 2 store egg, romtemperert
  • 80 g mel
  • 80 g mandelmel
    (malte mandler eller mandelmel fra helsekosten)
  • 2 ts bakepulver
  • 2 ts vaniljesukker
  • 100 ml kulturmelk


  • 2 epler
  • 2 ss sukker
  • 2 ts kanel
  • 2 ss sitronsaft
  • 1 håndfull mandler

Miks smør og sukker lyst og luftig, tilsett egg ett av gangen. Miks godt mellom hvert egg og sørg for å få med rester langs kantene.
 Sikt i det tørre og ha i kulturmelken
 Miks/vend det godt inn til du har en kremete røre
 Kutt eplene i smør biter og bland dem med kanel, sukker og sitronsaft. Hakk mandlene grovt og for ekstra god smak anbefaler jeg å riste dem et par minutter i ovn på 175 grader eller i en tørr stekepanne.  Fordel røren i muffinsformer og topp med eplebitene og mandlene
Stek på 175 grader i ca 15-20 minutter. Formene jeg bruker er nok en gang fra partydesign, du finner de grønne her og de røde her. Passet fint til epletemaet synes jeg :-) 

Kremostfrosting

  • 100 g smør
  • 150 g melis
  • 150 g kremost 


Miks smør og melis lyst og ha i kremosten
 Miks den inn på høyeste hastighet til du har en luftig frosting. Bruk en slikkepott for å få med eventuelle rester langs kantene.
  Jeg brukte en rund tip fra Wilton til å pynte disse cupcakesene, men du kan fint bruke stjernetip eller bare en kniv om du vil.
 Jeg leverte noen av disse cupcakesene til en to-årsdag og synes det passet med litt fargerik pynt. Disse flaggene fant jeg på Søstrene Grene for en stund siden. Kjempesøte!
 Pyntet også noen litt ekstra med jungeldyr fra Dr. Oetker.

Noen andre tok jeg med meg i atten-årsdag og de pyntet jeg med hakkede mandler og karamellsaus. Absolutt det beste smaksmessig. Oppskriften på karamellsaus finner du her.
Søte, men ikke for søte takket være syrligheten fra både epler og kremost.
Holder seg godt noen dager i kjøleskap.



2 kommentarer:

  1. Like lekkert som alltid:-) Jeg har prøvd meg på cupcakes et par ganger, men sliter med å få til frostingen. Tror jeg trenger et kurs :-)

    SvarSlett
  2. hva skjer med at saus på toppen cupcakesene?
    Har du en oppskrift?
    Jeg ønsker å gjøre det til nyttårs brunsj for min klasse.
    Håper du forstår hva jeg har skrevet. Beklager om dårlig språk, jeg brukte google translate, siden jeg er fra Danmark.
    hilsen Josephine

    SvarSlett